Monday 24 February 2014

Kalah?

'Mengalah bukan bererti kita lemah atau salah. Tidak juga bererti kita kalah. Kadang-kadang mengalah itu bererti kita sudah memiliki kemenangan dalam medan peperangan dengan diri sendiri.'

Aku suka falsafah yang kat atas tu. Dengan bangganya aku tempek kat wall FB aku 2 atau 3 bulan lepas.Tapi...kihkihkih... ingat mudah nak buat?! Itulah... siapa kata kita makin tua makin matang? Cakap pandai... tapi tak serupa bikin! Ini aku kata tentang diri aku sendiri, bukan pasal orang lain.

Dulu makcik aku pesan kat aku. Dia kata, "Sue, ingat ya... kita mengalah untuk menang." 

Masa itu aku akur. Iyelah...betul lah kata dia. Dia kan lebih banyak makan garam dari aku. Aku pun ikut pesan dia. Aku mengalah. Dan mengalah. Dan mengalah lagi. 

Tapi kalau aku jumpa makcik aku tu sekali lagi...kali ni aku nak cakap macam ni kat dia, "Tapi makcik, kalau kita saja yang mengalah...penat juga! Orang naik mua... makin banyak lemak. Seronok kepala kita dihinjak-hinjak!" Aku nak tengok, apa dia jawab. Habis kuat, aku gerenti sure dia suruh aku sabar. 

Kalau dia cakap macam tu, aku nak kasik tau dia yang aku sekarang sudah habis sabar dan tidak mau main teknik mengalah-ngalah ni dah. Aku nak mintak dia tips lain pulak!


yang malas nak mengalah dah,
SueSenah Anderson

No comments:

Post a Comment