Monday 7 April 2014

berhenti berharap?

aloyah:  tsk...tsk..tsk! kami panggil orang-orang yang macam kau ini 
             cik BINGAI BINTI BONGOK!

aloyah akan mula berhujah. aku tahu. dan aku biarkan.

aloyah:  bila dia mula sms, hantar msg kat wassap la, wechat la kau 
            mula lupa diri. kaaaan..?

bila aku tidak respond, aloyah menyambung hujah. 

aloyah:  bila dia bermanis-manis dengan kau, kau suka hati? seronok?

itu soalan rhetorik. aku tidak perlu jawab.

aloyah:  kau fikir bila dia tunjuk baik macam tu, dia dah berubah dan sayang 
           sangat-sangat pada kau?

aloyah:  kau fikir bila dia menabur janji itu ini, dia dah berubah jadi suci jiwa
            dan gilakan kau setengah mati?

aloyah:  kau fikir bila dia mula beri perhatian pada kau
            dia dah berubah? begitu?

rhetorik!

rhetorik!

rhetorik!

Aloyah datang dekat dan genggam lembut kedua-dua bahu aku.
dia pandang aku dalam-dalam. pandangan tajam itu merobek-robek dinding
kekuatan jiwa dan aku terpaksa larikan mata. Dia goncang bahu aku dan aku 
terpaksa juga pandang matanya yang menghukum.

aloyah:   tengok apa dah jadi sekarang? inilah balasan orang yang namanya bingai.

aku diam. aku tidak kuasa untuk memintas atau melawan kata-kata dia. aku culas.

aloyah:   a leopard doesn't change its spots. not for anyone. not for anything.
             not even for LOVE.

itu kenyataan yang maha pedih. aku larikan mata saat airmata berlari laju menuruni 
pipi. aloyah goncang bahu aku lagi. Mata kami bertentang untuk kali yang entah 
ke berapa. 

senyap seketika. 

aloyah menarik nafas dan dengan nada yang lembut tapi tegas 
dia sambung bicara

Aloyah:   tolonglah...aku benci lihat kau luka begini. kau berhenti berharap ya...

aku angguk lemah dan tunduk memandang jari kaki
dengan pandangan berkaca.


*ku salute-kan kemenanganmu*





No comments:

Post a Comment