Wednesday 16 April 2014

kotak kasut?

Sepasang suami isteri sudah berumahtangga selama lebih 60 tahun. Sejak berkahwin, mereka berkongsi segalanya. Mereka selalu berbicang dan tidak ada rahsia dia antara kedua pasangan bahagia itu. Kecuali sebuah kotak kasut kepunyaan Si Isteri yang disimpan di atas almari. Sejak awal perkahwinan Si Isteri telah menegaskan kepada suaminya supaya tidak bertanyakan perihal kotak kasut tersebut.

Tahun demi tahun berlalu, Si Suami tidak pernah memikirkan tentang kotak kasut itu. Satu hari Si Isteri yang sudah tua itu jatuh sakit dan doktor mengesahkan bahawa dia tidak akan pulih dari penyakitnya.

Atas permintaan isterinya, Si Suami mengambil kotak kasut dari atas almari dan dibawakan kotak tersebut kepada Si Isteri yang sedang terlantar sakit. Si Isteri mengatakan bahawa sudah tiba masanya untuk Si Suami mengetahui kandungan kotak tersebut. Apabila dibuka kotak itu, Si Suami mendapati ada dua anak patung yang dikait dari benang bulu kambing dan wang berjumlah RM95,000.00.

Kehairanan, Si Suami pun bertanya tentang kandungan kotak kasut itu.

"Bila kita berkahwin lebih 60 tahun yang lalu, nenek saya berikan petua untuk perkahwinan yang bahagia." kata Si Isteri. "Nenek berpesan agar jangan sesekali bergaduh dengan suami. Pesan nenek, setiap kali saya berasa marah dengan kamu, saya harus mengait anak patung dari benang bulu kambing"

Hati Si suami sangat tersentuh dan terharu. Dia menahan sebak di dada. Di dalam kotak kasut tersebut cuma ada dua anak patung. Ini bererti sepanjang perkahwinan mereka, Si Isteri hanya berasa marah terhadapnya sebanyak dua kali sahaja. Si Suami terasa sangat bahagia dan bersyukur kerana dia dan isterinya menjalani hari-hari yang penuh berkasihsayang sepanjang perkahwinan mereka.

"Sayang..." kata Si Suami. "itu cerita tentang anak patung. Apa pula cerita tentang duit di dalam kotak ini? Dari mana datangnya?"

"Oh..." kata Si Isteri. "duit itu ialah dari hasil jualan anak patung lain yang telah saya jual sejak kita berkahwin"





mwehehehehe





No comments:

Post a Comment