Friday 2 May 2014

awan sembilan?

bila sudah terlalu lama
dan terbiasa
menjadi mesin penyedia
memberi kemudahan
emosi, material dan tenaga
tidak kira apa situasi dan ketika
untuk mereka yang hanya
pandai meminta
aku jadi terlupa
pada keperluan sendiri
seperti robot
yang tidak ada mahu atau rasa hati
dan mereka juga tidak peduli
asal saja aku berfungsi
mengikut spesifikasi

kelmarin
ada yang mengambilkira
kemahuan dan keselesaan diri
memantau naik turun emosi
setiap sepuluh minit sekali
seperti doktor on-duty
meneliti naik turun graf
pesakit yang hampir mati

kelmarin
ada yang gigih berusaha
menyedia yang dikira perlu
tanpa diberitahu
agar terlihat senyum
menguntum di mukaku

kelmarin
ada yang memberi bahagia
tanpa banyak tanya
tanpa dipaksa
tanpa diminta

aku jadi sebak tidak menentu
amat terharu
dilayan sehebat itu

terima kasih kawan
untuk satu hari
aku rasai
bahagia yang amat lumayan
untuk satu hari
wujud aku dihargai
aku rasa seperti jutawan
berjalan di awan sembilan

itu hadiah harijadi
teristimewa
sangat berharga
yang tidak akan aku lupa
selagi badan bernyawa
dan yang akan aku kenang juga
sehingga nanti di sana.


No comments:

Post a Comment