Friday 7 March 2014

tanduk?

aloyah:  Dah macam ayam berak kapur kamu ni!
aku:      Aku okay jer.
loyah:    Perlu diingat ya...dia itu...ada kamu atau tidak, sama saja.
             Tidak jadi kudis pada dia. Mungkin lebih bahagia. Complete Euphoria!
aku:       Biarlah dia. Kami dah tak ada kena mengena.
aloyah:   Ini...ambik ni! Ini kepak kamu. Pakai!
aku:       Iyelah...
aloyah:   Itu...sana tu...langit luas. Pergi terbang!
aku:       Iye lah...
aloyah:   Pergi terbang. S.E.K.A.R.A.N.G!
aku:       Baik lah...
aloyah:   Terbang dan pandang-pandang.
aku:       Tahu lah!
aloyah:   Tanduk nak tak?!

Aku pandang sepasang tanduk berkilauan di tangan aloyah. Sudah lama
aku tidak lihat tanduk itu. Aku usap ia perlahan-lahan. Kedengaran muzik lunak
gemalai ketika jejari ku menyentuh permukaan gemerlapan itu. Mengasyikkan.
Mempersona. Menggoda. Aku telan liur.

Aku dan aloyah berpandangan. Dia senyum penuh makna.

Aloyah:  Mau?
Aku:      Ini simpan dulu.

Aku pun terbang ke langit biru. Harap-harap aku tidak perlu memakai tanduk itu
lagi. Biarlah ia terus tersimpan saja di dalam almari.



No comments:

Post a Comment