Wednesday 25 June 2014

sedikit kebaikan?

kawan kata otak aku sudah berkarat kerana terlalu lama terperuk di rumah. Katanya lagi, aku perlu menghirup udara segar di luar sebelum karat jadi lebih mudarat. maka dengan itu, temujanji untuk makan malam pun dipersetujui tanpa perlu banyak desakan atau main tarik-tarik tali.

betul lah seperti dia kata, sudah terlalu lama rupanya aku tidak melihat dunia sebab malam itu setiap satu yang terakam di mata, kelihatannya sangat indah. seperti aku tidak pernah melihat sebelum ini. Seperti Si buta yang baru dapat mata.

Juga udara malam yang meresap ke dada terasa sangat menyegarkan. Tidak bernafaskah aku sebelum ini?

Sambil menikmati juadah di bawah langit terbuka yang tidak berbintang, kami tidak putus berborak. kadang-kadang serius. kadang-kadang ketawa. kadang-kadang bertekak. Aku sudah lupa bila kali terakhir aku berkomunikasi dengan orang lain serancak dan selancar ini. Perbualan dua hala yang mencabar minda. Seronok dan  aku rasa seperti  'hidup' semula. Matikah aku selama ini?

Sepanjang perbualan, kami sedari yang sering timbul dan diulang-ulang sebut ialah isu 'kebaikan'; memperlakukan orang dengan sebaik dan selayaknya. Layani lah orang lain sebaik-baiknya sepertimana kita mahu dilayani. Dalam banyak situasi, kita ini bukan minta ditatang atau ditimang-timang. Yang kita perlukan ialah untuk orang hormatkan kita sebagai manusia yang ada perasaan. You cut me, i bleed. Just like you do. Ringkasnya, jika kamu tahu, diperlakukan dengan baik itu menyamankan dan menenangkan kenapa kamu tidak melalukannya kepada orang lain? Tidak mengambilkira dan tidak menjaga perasaan orang lain, itu bukan dinamakan kebebasan. Itu satu kekejaman. Plain and simple.

Ramai yang tahu hakikat ini tapi memilih untuk tidak ambil tahu dan buat-buat tidak tahu. Pejam mata, buat donno dan kata, "ada aku kesah?".

Kami angkat kaki bila kopi sudah sampai ke titisan terakhir dan topik perbualan yang sama sudah mula berulang-ulang.

Malam itu aku tidur seperti kayu. Lena yang sangat-sangat enak. Esok paginya aku bangun dengan minda baru yang lebih segar dan senyum melebar.

Terima kasih kawan, udara yang segar malam itu berjaya mengikis karat yang berkeladak di otak aku ini. i have to completely agree with you when you said,   'A little bit of kindness goes a long way.' hey, look what your little kindness did to me...it put back sunshine in my soul!

Thank you.



No comments:

Post a Comment